13 reden waarom je ondanks fanatiek sporten niet afvalt.

Hoe kan dat?

 

Je sport als gek maar op je weegschaal blijf je het zelfde gewicht?? Vaak zijn het kleine details die er voor zorgen dat het niet lukt.

Helaas wordt het als je de 40 gepasseerd bent nog moeilijker. Dus aan iedereen die nog geen 40 is! Voor de 40ste val je 2 keer zo snel af!

1)   Je bent niet consequent genoeg.

Als je maar af en toe sport en maar af en toe gezond eet kan het niet lukken. Helaas is niet iedereen met de ideale figuur geboren en moeten wij blijvend eraan werken! 3 x sporten (min een half uur per keer) in de week is een must.

2)   Je bouwt spiermassa op

Spieren hebben meer gewicht als vet. Door regelmatig sporten groeit de spiermassa en het kan zelfs voorkomen dat je zwaarder wordt. Maar het lichaam wordt slanker, spieren hebben minder plek nodig dan vet en ze straffen het lichaam. Meer spieren verbranden ook meer vet!

3)   Je bent minder streng met je zelf dan je denkt.

Onze hersenen laten ons soms denken, dat wij heel erg goed ons best hebben gedaan. Wij hebben nu zelfs een beloning (iets lekkers) of een pauze verdient! Maar als je eerlijk bent weet je dit klopt niet helemaal.

4)   Te weinig afwisseling tijdens je training.

Onze lichaam is een heel erg slimme machine. Als wij elke keer de zelfde oefeningen doen, merkt je lichaam dat het minder uitdagend wordt. Daarom is het belangrijk om je schema regelmatig te veranderen.

5)   Je heb recent een crash dieet gedaan.

Diëten is prima mits het verantwoord gaat. Anders verlies je heel snel aan gewicht. Maar het is niet de vetmassa die je kwijt bent maar je vocht. Alles komt weer terug als wij weer gewoon eten.

6)   Geen ontbijt

Geef je het lichaam in de ochtend geen brandstof, dan kan dit de stofwisseling verlagen. Het lichaam spaart zo energie en dat kan op lange duur zelfs gewichtstoename tot gevolg hebben.

7)   Uitsluitend conditietraining

Alleen conditie is niet genoeg. Je heb ook spieren nodig die je vet verbranden. Een combinatie met krachttraining is het beste.

8)   Te weinig gewicht tijdens het krachttraining

Als je meer spieren wilt opbouwen moet je met gewichten trainen. Minder herhalingen en meer gewicht laat de spieren sneller groeien.

9)   Je eet niet genoeg eiwit voor het sporten

Studies hebben laten zien dat een kleine eiwitsnack voor het sporten voor betere prestaties zorgt.

10)  Je sport altijd alleen

Sporten in een groep is gezelliger en de uitdaging is groter.

11)  Te veel stress vanwege je gewicht

Gewicht is maar een getal! Het belangrijkste is dat je een gewicht bereikt waarmee je je lekker voelt.

12)  Je drinkt en eet uitsluiten light producten

Studies hebben laten zien dat mensen die light producten eten of drinken ook meer suiker eten. Echte zoetstoffen kunnen beter afgebouwd worden in het lichaam dan kunstmatige zoetstoffen. Drink meer water of natuurlijke kruidenthee.

13)  Je eet geen koolhydraten meer

Koolhydraten geven ons energie, energie die je nodig heb voor het sporten. Volkorenbrood, bruine rijst, quinoa en nog meer goede gezonden levensmiddelen.